خبر خبر

با حضور رسانه هاي ملي و استاني برگزار شد / نشست خبري مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران به ميزباني فرودگاه تبريز
رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در جمع اصحاب رسانه از افتتاح 25 پروژه در 9 فرودگاه کشور به ارزش کلي 160 ميليارد تومان در هفته دولت خبر داد.

سياوش اميرمکري در اين مراسم که روز صبح روز جمعه مورخ 1/6/98 به ميزباني اداره کل فرودگاه هاي آذربايجان شرقي و با حضور اصحاب رسانه هاي ملي و استاني برگزار شد، ضمن تبريک هفته دولت و گراميداشت ياد شهيدان رجايي و باهنر، عنوان کرد: صنعت هوانوردي داراي نقشي موثر در ايجاد تجارت، اشتغال، ارتباطات و گردشگري و شاهراه حياتي در جوامع دوردست در زمان وقوع بلاياي طبيعي محسوب مي شود.
رييس هيات مديره شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به اينکه صنعت هوانوردي دنيا به چهار بخش تجاري، عمومي، فرودگاهي و ناوبري هوايي تقشسيم مي شود، افزود: اکنون 28 هزار فروند هواپيما و 15 هزار ايرلاين در بخش تجاري دنيا فعاليت مي کنند که سهم ايران 310 فروند هواپيماست که 153 فروند آن عملياتي است. 448 هزار فروند هواپيماي سبک و فوق سبک در دنيا داريم که 266 فروند آن سهم ايران است و سهم کشورمان از 4000 فرودگاه دنيا 88 فرودگاه عملياتي است
وي همچنين گفت: 190 مرکز ارايه سرويس خدمات هوانوردي در دنيا داريم که در ايران خدمات فرودگاهي و ناوبري به صورت متمرکز از سوي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران ارايه مي شود.
مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينکه مزيت حمل و نقل هوايي نسبت به ساير شقوق حمل و نقل، تامين زيرساخت ها توسط خود است، عنوان کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران عهده دار دو وظيفه اصلي فرودگاهي و هوانوردي است. اين شرکت به 53 فرودگاه مالکيتي و هشت فرودگاه غيرمالکيتي خدمات هوانوردي ارايه مي کند
وي در ادامه افزود: سال 97 در مجموع 390 هزار نشست و برخاست و جابه جايي 47 ميليون مسافر در فرودگاه ها انجام شده، البته نسبت به سال 96 داراي 15 درصد کاهش در نشست و برخاست، 17 درصد کاهش در جابه جايي مسافر و 15 درصد کاهش در انتقال بار بوده ايم
اميرمکري اظهارداشت: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران وظيفه تامين ايمني و سلامت پروازها را با ارايه خدمات ناوبري هوايي بر عهده دارد و با وجود محدوديت هاي بين المللي و کمبود تجهيزات، متخصصان بومي توانسته اند با تخصص و تلاش خود تجهيزات خريداري شده را راهبري کنند.
اميرمکري در ادامه با اشاره به عمليات حج در کشور گفت: فرودگاه‌ها در حال حاضر درگير عمليات بازگشت حجاج هستند. در سال 98 به دليل محدوديت‌هايي که کشور عربستان در اعزام و پذيرش حجاج اعمال کرد، بر خلاف سال‌هاي گذشته که 2 يا سه ايرلاين جابجايي حجاج را بر عهده داشتند، تمام عمليات بر عهده ايران‌اير قرار گرفت.  خوشبختانه با تلاش مديريت و کارکنان هما و پشتيباني و تلاش همکاران من در 19 فرودگاه کشور، موفق شديم عمليات رفت را با کمترين تاخير انجام دهيم.
وي ادامه داد: اکنون عمليات بازگشت88500 زائر ايراني از 25 مرداد آغاز شده و تا 17 شهريور توسط 364 پرواز ظرف 23 روز پايان مي‌گيرد. در سال 98 چهار درصد رشد زائر و 14.5 درصد رشد پرواز داشتيم.
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته دولت گفت: هفته دولت در پيش رو است و با برنامه ريزي در 9 فرودگاه کشور از 25 پروژه به ارزش 160 ميليارد تومان بهره‌برداري خواهيم کرد
وي ادامه داد:  رويکرد امروز نسبت به زيرساخت هوانوردي صرفا ايجاد يک زيرساخت فني و مهندسي نيست. اکنون در جهان فرودگاه‌ها تبديل به يک بنگاه اقتصادي شدند که در خود و شهرهاي تحت نفوذ رونق اقتصادي ايجاد مي‌کنند. شرکت فرودگاه ها به عنوان يک شرکت درآمد-هزينه‌اي که بر اساس قانون ايجاد شده، براي ادامه فعاليت و تامين تجهيزات از منابع درآمدي خود هزينه‌ها را تامين مي کند. اهميت اين موضوع توجه مديران فرودگاه‌ها به موضوعات اقتصادي و ايجاد شرايط و زمينه‌هاي کسب درآمدهاي مناسب را تقويت مي کند. بحث بازرگاني و اقتصادي در فرودگاه ها از اهداف بلند مدت ماست که از گذشته شروع شده و بايد بيش از پيش به آن توجه شود.
وي با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي خالي در فرودگاه‌هاي کشور افزود: طي سال‌هاي گذشته و به دليل وسعت سرزميني، فرودگاه هاي زيادي در کشور ايجاد شدند. اين زيرساخت ها در حال حاضر با توجه به محدوديت ناوگان به صورت کامل عملياتي نيستند. يکي از اقدامات براي اقتصادي کردن اين فرودگاه‌ها، فعال کردن هوانوردي عمومي است.
اميرمکري ادامه داد: طي شش ماه گذشته با دستور وزير راه و شهرسازي و پيگيري معاونت فناوري هاي نوين رياست جمهوري، سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت فرودگاه ها عزم کشور جزم شده که هوانوردي عمومي به طور ويژه گسترش يابد.
مديرامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در ادامه با اشاره به پروژه‌هايي که در فرودگاه‌هاي کشور در دست اقدام قرار دارد، گفت: توسعه و بهسازي فرودگاه ها طي 62 پروژه به ارزش 860 ميليارد تومان در 26 فرودگاه کشور در حال انجام است.
وي ادامه داد: همچنين در سال 98 و 99، تعداد 57 پروژه بهسازي ابنيه و عوامل پروازي به ارزش 880 ميليارد تومان در 35 فرودگاه در هيات مديره شرکت تصويب شده است. يکي از پروژه‌هايي که در تبريز به زودي کلنگ خواهد خورد، ساخت ترمينال بين المللي فرودگاه تبريز در 14 هزار متر مربع است که طبق برآورد اوليه 270 ميليارد تومان هزينه خواهد داشت. اين پروژه با حضور وزير راه و شهرسازي همزمان با افتتاح چند پروژه ديگر کلنگ زني خواهد شد و هديه ما به مردم عزيز آذربايجان شرقي خواهد بود. به زودي انتخاب پيمانکار اين پروژه به مناقصه گذاشته خواهد شد.
اميرمکري گفت: همچنين در حوزه عمليات هوانوردي، 41 پروژه به ارزش 370 ميليارد تومان تا پايان سال 99 برنامه ريزي شده است. دو پروژه مهم که مکمل پروژه کوشک بزم محسوب مي‌شوند، مربوط به مرکز کنترل فضاي کشور و تجهيز سيستم اتوماسيون فرودگاه مهرآباد وچهار فرودگاه کشور هستند که از اولويت بالاي حوزه عمليات هوانوردي نيز برخوردارند.
بخش دوم اين نشست خبري به پاسخ اميرمکري و معاونانش همچنين مديرکل فرودگاه هاي آذربايجان شرقي به پرسش هاي خبرنگاران اختصاص يافت.
اميرمکري به ارايه گزارش درباره آمار پروازهاي عبوري پرداخت و گفت: اکنون روزانه به 1400 پرواز داخلي، خارجي و عبوري سرويس هاي هوانوردي ارايه مي شود که سهم پروازهاي عبوري 800 تا 850 پرواز است
وي درباره درآمدهاي شرکت نيز توضيح داد: 68 درصد درآمد شرکت حاصل پروازهاي عبوري، 21 درصد ارايه سرويس فرودگاه ها به ايرلاين ها، پنج درصد عوارض مسافري، پنج درصد اجاره اماکن و يک درصد مابقي فعاليت هاست که به طور کلي 89 درصد از درآمد شرکت حاصل ارايه سرويس هاي هوانوردي و عملياتي به ايرلاين هاست
وي سپس به اقدامات انجام شده براي کاهش هزينه خدمات ارائه شده در ترمينال‌ها براي مسافران اشاره کرد و گفت: هزينه ارائه خدمات در ترمينال‌هاي فرودگاهي در دنيا به صورت سنتي بالا است. اما در حال برنامه‌ريزي براي کاهش قيمت اين اقلام براي مسافران هستيم. غرفه‌هاي فرودگاهي در طول سال با ايجاد رقابت بين متقاضيان اماکن فرودگاهي واگذار شده و پس از آن بر فعاليت اين غرفه‌ها نظارت مي‌شود. متاسفانه طي سال هاي گذشته بهره برداران راهکارهايي را براي دور زدن نظارت پيدا کرده‌اند. اکنون برنامه داريم در 11 فرودگاه اصلي صندوق‌هاي مشترک فروش مستقر کنيم. از اين پس تمام اقلامي که در فرودگاه عرضه مي شود، از طريق اين صندوق ها به فروش رفته و شرکت فرودگاه‌ها نيز سهم خود را به صورت درصد از محل فروش اقلام دريافت مي‌کند. به اين ترتيب سهم فرودگاه واقعي شده و حقوق مسافر نيز رعايت خواهد شد.
اميرمکري ادامه داد: همچنين برنامه داريم تا از توان بخش خصوصي براي توسعه ترمينالي استفاده کنيم. بخش خصوصي هم منابع خود را براي توسعه ترمينال با خود مي آورد و هم در بهره‌برداري سهم خوبي را به شرکت فرودگاه‌ها ارائه مي‌کند.
اين مدير ارشد صنعت هوانوردي کشور در ادامه سخنان خود، به مشوق‌هاي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران براي توسعه هوانوردي عمومي اشاره کرد و گفت: با توجه به اختيارات وزير راه و شهرسازي و به منظور تشويق فعاليت هوانوردي عمومي، تا 30 درصد تخفيف براي اين نوع فعاليت‌ها در فرودگاه‌هاي کشور در نظر گرفته شده است. در مرحله بعدي نيز طرحي را آماده کرديم که تخفيفات و مشوقات بيشتري را هم براي هوانوردي عمومي و هم تجاري قائل شويم.
وي سپس با اشاره به اينکه توسعه فرودگاه‌ها معمولا از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران صورت مي‌گيرد، ادامه داد: احداث و توسعه 4 فرودگاه سقز، گناباد، بجنورد و رامسر بنا بر تصويب قانون بودجه از محل منابع ملي تامين اعتبار مي‌شود اما بسيار به ندرت اتفاق مي افتند که استان ها به فرودگاه ها کمک کنند.
اميرمکري همچنين به تلاش براي اقتصادي کردن مسيرهاي هوايي اشاره کرد و گفت: تلاش شده است تا در طول ساليان اخير با هماهنگي با مراجع ذي‌ربط، تعداد نقاط ممنوع پروازي در کشور را کاهش دهيم تا مسيرهاي عبوري را براي شرکت هاي هوايي اقتصادي کنيم. طي اين سال ها اين مناطق کاهش پيدا کرده و بسياري از مسيرها مستقيم شده است.
وي ادامه داد:  در فضاي خليج فارس نيز پس از هدف قرار گرفتن پهپاد آمريکايي، محدوديتي براي شرکت هاي هواپيمايي وضع نشده است. اطلاعيه FAA در اين ارتباط نيز بيشتر يک فرار رو به جلو بود، چون پروازها با امنيت عبور مي کردند و تنها عامل ايجاد ناامني، ورود غيرقانوني هواپيماي آمريکايي به حريم هوايي ايران بود که طبيعي است با واکنش مواجه شود. اکنون فضاي ايران ايمني کامل دارد. البته تلاش مي کنند که مسير پروازي را از فضاي ايران تغيير دهند. اما ما نيز تلاش مي کنيم که فضا را به نحوي در اختيار شرکت‌هاي هوايي بگذاريم که اقتصادي و غير قابل چشم پوشي باشد.
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در ادامه در پاسخ به سوالي درباره نقش اين شرکت در اطفاي حريق جنگل‌هاي آذربايجان گفت: فرودگاه‌ها معمولا به عنوان يک زيرساخت براي امداد و نجات به کار مي‌روند. به عنوان مثال در سيل ابتداي سال 11 فرودگاه درگير امداد رساني بودند. اکنون نيز امکانات فرودگاهي در اختيار نيروهاي امدادي است و فرودگاه تبريز و فرودگاه هاي آذربايجان آماده کمک به مهار آتش سوزي در جنگل‌هاي آذربايجان هستند.
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره سهم خواهي ساير نهادها از درآمدهاي شرکت فرودگاه‌ها گفت: تمام درآمدهاي شرکت مختص خود شرکت است. در سال‌هاي گذشته تلاش شد تا بخشي از اين درآمدها را در بودجه عمومي دولت به نهادهاي ديگر اختصاص دهند، اما اين اتفاق نيفتاده است
وي ادامه داد: اکنون مشکل شرکت اين است که بخشي از اين درآمدها حصول نمي شود و اين درآمدهاي حصول نشده درواقع مطالبات ما از ايرلاين‌هاي داخلي است
اميرمکري سپس به برنامه‌ريزي براي اقتصادي کردن فرودگاه‌هاي کوچک اشاره کرد و افزود: فرودگاه ها زيرساخت‌هايي هستند که از سال هاي گذشته ايجاد شده و ما بايد آن ها را فعال کنيم. اگر شرکت هاي داخلي به صورت منطقه‌اي پروازهاي خود را با الگوي هاب اند اسپوک گسترش دهند، فرودگاه هاي کوچک فعال مي شوند.
وي ادامه داد: اقدام ديگر فعال کردن هوانوردي عمومي است. اقدام ديگر نيز اين است که اين تاسيات مي توانند در شرايطي که عمليات وجود ندارند، کاربري تجاري داشته باشند
 
اميرمکري با اشاره به محدوديت در تامين تجهيزات مورد نياز از منابع خارجي گفت: قبل از خروج آمريکا از برجام خريد هاي خوبي انجام شد و بخشي از نيازهاي ما را تامين کرد. در کنار اين سعي داريم با استفاده از توان داخلي، نيازهاي خود را تامين کنيم. طي چند ماه گذشته قراردادهايي براي توليد يک دستگاه MSSR با دانشگاه صنعتي اصفهان، يک دستگاه DME با صاشيراز، سيستم روشنايي باند با دانشگاه خواجه نصير طوسي، برج موبايل با صاايران به امضا رسيده است. همچنين تجهيزاتي نظير سيستم سوييچينگ فرودگاه‌ها و دکل ريدوم رادار از طريق منابع داخلي تامين مي‌شود.


اميرمکري با اشاره به تاکيد وزير راه و شهرسازي بر ارتقاي کيفيت خدمات فرودگاه هاي کشور گفت: در سال هاي اخير اقداماتي در اين حوزه انجام شده  و تا دو ماه ديگر اجراي پروژه راه اندازي اپليکيشن درج پيشنهادهاي مسافران را اجرا مي کنيم
وي همچنين با بيان اينکه دلايل زيادي براي تاخيرهاي پروازي وجود دارد، عنوان کرد: بخشي از اين تاخيرها مربوط به ايرلاين ها، برخي مربوط به تجهيزات هوانوردي و موارد ديگر است و البته بيشتر تاخيرها مربوط به کمبود ناوگان و تجهيزات هواپيماهاست.
اميرمکري با بيان اينکه تنها تعداد محدودي از فرودگاه هاي کشور قادر به تامين هزينه هاي خود هستند، گفت: ساخت فرودگاه هاي جديد را در دستور کار نداريم و صرفا به راهبري فرودگاه ها اقدام مي کنيم.
وي همچنين با بيان اينکه فرودگاه مهرآباد ظرفيت جابه جايي تا 17 ميليون مسافر را تجربه کرده و تعطيل نمي شود، افزود: براي رفاه حال اهالي منطقه، پروازهاي فرودگاه مهرآباد را از ساعت 24 تا 5 بامداد انجام نمي شوند و از ظرفيت فرودگاه امام خميني (ره) دراين ساعات استفاده مي شود.
اميرمکري درباره خريد فلايت چک دوم نيز توضيح داد: با خريد فلايت چک اول تست دستگاه هاي ناوبري و رفع عيب آنها محقق شد ولي اين هواپيما به تنهايي پاسخگو نيست. بنابراين در تلاش هستيم تا هواپيماي فلايت چک دوم را وارد کشور کنيم که بخش FIS را تحويل داده اند ولي هنوز هواپيما تحويل نشده است
به گفته اميرمکري هزينه اين هواپيما با دستگاه FIS آن 9 ميليون و 900 هزار دلار است.
وي به برنامه ريزي براي ساخت فرودگاه جديد مشهد نيز اشاره کرد و افزود: اين فرودگاه با توجه به کمبود ظرفيت و تقاضاهاي بالا ساخته مي شود و مطالعات آن را آغاز کرده ايم.
همچنين رامين آذري، مديرکل فرودگاه هاي آذربايجان شرقي با اشاره به اجراي طرح توسعه ترمينال فرودگاه تبريز گفت: مساحت ترمنيال فعلي 11 هزار متر مربع است و ما اکنون با نصف ظرفيت خدمت ارايه مي دهيم. با افزايش 14 هزار متر مربعي فضاي ترمنيال شاهد افزايش کيفيت خدمت رساني به مسافران خواهيم بود.
وي افزود: اکنون 46 پرواز روزانه در 11 مسير در فرودگاه تبريز برقرار است و از اين فرودگاه به مقاصد خارجي استانبول، باکو، بغداد و ازمير پرواز انجام مي شود.
همچنين حميدرضا سيدي، معاون برنامه ريزي، نظارت و امور اقتصادي با بيان اينکه بيشترين درآمد شرکت به پروازهاي عبوري اختصاص دارد گفت: کمک به فرودگاه هاي کوچک براي تامين عدالت است و درآمد بسياري از فرودگاه هاي کشور از محل پروازهاي عبوري تامين مي شود.40 درصد درآمد شرکت توسعه اي و 60 درصد جاري است.

-------------------------------------
نظرات

اخبار مرتبط اخبار مرتبط

مورد مرتبطی یافت نشد